W semestrze zimowym uczniowie kl. 2a TO, 2b TO i 3 TO wraz z prof. Agnieszką Ilczuk, profesor Martą Niemirą oraz prof. Bartoszem Zakrzewskim mieli możliwość uczestniczyć w zajęciach praktycznych odbywających się w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na Wydziale Ogrodniczym w ramach programu Laboratoria Otwarte. Zajęcia obejmowały trzy bloki tematycznych: rośliny ozdobne, rośliny warzywne i lecznicze oraz sadownictwo.
Cykl rozpoczął się w Katedrze Sadownictwa i Ekonomiki Ogrodnictwa wykładem dr inż. Ewy Szpadzik nt.: Zastosowanie nowoczesnych technologii w produkcji sadowniczej. Uczniowie zapoznali się z wpływem Przemysłu 4.0 na rozwój sektora sadowniczego. Współczesne zarządzanie gospodarstwami rolnymi coraz częściej wykorzystuje nowoczesne technologie, takie jak Internet Rzeczy (IoT), sztuczna inteligencja (AI), analiza danych czy zautomatyzowane systemy, które rewolucjonizują tradycyjne metody pracy. Inteligentne systemy wspierają pracowników, dostarczając informacji w czasie rzeczywistym, a technologie optyczne i analiza obrazu pozwalają na ocenę jakości plonów i eliminację wadliwych produktów. Dzięki dr inż. Kamilii Bokszczanin uczniowie mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat wartości odżywczych i sensorycznych mało znanych owoców, takich jak śliwka kakadu, jagody camu camu, jagody goji, dzika róża, baobab, papaja oraz pitaja, znana również jako smoczy owoc. Natomiast podczas zajęć z dr inż. Sebastianem Przybyłko uczniowie zapoznali się z różnorodnością odmian jabłek, ich smakiem, teksturą oraz aromatem, jednocześnie ucząc się rozpoznawać cechy morfologiczne owoców oraz sensoryczne, takie jak słodycz, kwasowość czy chrupkość. Pod okiem prowadzącego uczniowie dokonali analizy wybranych odmian jabłek (‘Red Delicious’, ‘Honeycrisp’, ‘Ligol’, ‘Ligolina’, ‘Chopin’), oznaczając indeks Brix’a oraz poziom kwasu jabłkowego (kwasowość miareczkowana). Wyniki tych badań pozwoliły wyciągnąć wnioski na temat parametrów odpowiadających za smak owoców.
W Samodzielnym Zakładzie Roślin Ozdobnych zajęcia prowadził prof. dr hab. Andrzej Pacholczak. Uczestnicy poznali metody rozmnażania roślin ozdobnych przeznaczonych do dekoracji wnętrz. Samodzielnie pozyskiwali materiał roślinny z kolekcji dydaktycznej i przygotowywali sadzonki odpowiednie dla poszczególnych gatunków: zielne lub zdrewniałe, wierzchołkowe lub wierzchołkowo-pąkowe. Uczniowie mieli również okazję zapoznać się z bogatą kolekcją roślin ozdobnych, w której wyróżniono rośliny tropikalne, sukulenty oraz rośliny drzewiaste. Zajęcia obejmowały również omówienie doboru odpowiednich metod rozmnażania dla konkretnych grup roślin oraz praktyczne wskazówki dotyczące pielęgnacji młodych sadzonek. Dzięki praktycznym ćwiczeniom młodzież zdobyła cenne umiejętności przydatne w pracy w branży szkółkarskiej oraz w firmach zajmujących się aranżacją zieleni we wnętrzach.
W Katedrze Roślin Warzywnych i Leczniczych dr inż. Anna Geszprych wraz z dr hab. Olgą Kosakowską przygotowały dla naszych uczniów roślinne olejki eteryczne oraz surowce zielarskie, które młodzież musiała rozpoznać, wykorzystując zmysły węchu i smaku. Wspólnie z prowadzącymi omawiali możliwe zastosowania tych produktów. Dzięki szczegółowym informacjom na temat właściwości roślin, ich ekstraktów i olejków eterycznych, uczniowie zdobyli wiedzę o ich prozdrowotnym działaniu oraz szerokim zastosowaniu w produkcji kosmetyków, leków i innych produktów pielęgnacyjnych. Dr inż. Ewelina Pióro-Jabrucka przybliżyła uczestnikom procesy zachodzące podczas kiełkowania nasion. Uczniowie mieli możliwość obserwacji różnych etapów kiełkowania pod binokularem, co pozwoliło im lepiej zrozumieć ten proces. Z kolei dr inż. Małgorzata Mirgos zapoznała uczniów z tajnikami szklarniowej produkcji ogórka, truskawki i bazylii, szczegółowo omawiając specyficzne wymagania tych roślin w warunkach kontrolowanych. Zajęcia obejmowały nie tylko teorię dotyczącą upraw szklarniowych, ale również praktyczne aspekty pielęgnacji roślin, takie jak odpowiednie nawożenie, nawadnianie oraz ochrona przed chorobami i szkodnikami. Dzięki różnorodnym zajęciom uczniowie zdobyli wiedzę i umiejętności, które mogą wykorzystać w przyszłej pracy zawodowej.












