Przyrodnicze i architektoniczne walory Kazimierza Dolnego nad Wisłą

12 października uczniowie klas ochrony środowiska 3 TOŚ P i 3 TOŚ G oraz klas ogrodniczych 2 TO, 3TOP, 3 TOG pod opieką wychowawców, pań A. Rainko, A. Stawarz i L. Jabłońskiej poznawali przyrodnicze i architektoniczne walory Kazimierza Dolnego nad Wisłą.Nasza wycieczka rozpoczęła się w Muzeum Czartoryskich w Puławach, miejscu które na przełomie XVIII i XIX wieku za sprawą księcia A. K. Czartoryskiego i jego małżonki Izabeli z Flemmingów stanowiło centrum życia politycznego, kulturalnego i literackiego. To tu, w Świątyni Sybilli (1801) i Domu Gotyckim (1809) księżna stworzyła pierwsze muzeum na ziemiach polskich. Stało się ono zalążkiem, kultywowanego do dziś, wielkiego kolekcjonerstwa w celu zachowania dla przyszłych pokoleń pamiątek polskości.

Zwiedzanie Kazimierza Dolnego, urokliwego XI-wiecznego miasta położonego nad Wisłą, rozpoczęliśmy lekcjami terenowymi w malowniczym lessowym wąwozie Plebanka i głębocznicy Korzeniowy Dół. Podczas wycieczki przyrodniczej z edukatorem poznaliśmy proces powstawania wąwozów, faunę i florę lasów liściastych oraz obserwowaliśmy zmieniający się krajobraz tego pięknego miejsca. Wąwozy kazimierskie zachwyciły nas swoją baśniową, wręcz tolkienowską scenerią.Następnie po spacerze przez urzekający średniowieczny rynek z renesansowymi kamienicami z XVI w. udaliśmy się wraz z przewodnikiem na XIII-wieczną wieżę cylindryczną i Górę Trzech Krzyży, skąd mogliśmy podziwiać piękny widok na Wisłę, miasto Janowiec i Kazimierz. Nasza wycieczka zakończyła się zwiedzaniem miasta z melexów, podczas którego zobaczyliśmy m.in. monumentalne spichlerze, historyczną perełkę Kazimierza – najstarszą drewnianą chałupę z przełomu XVII/XVIII w., kirkut-historyczny cmentarz żydowski, kazimierską „ścianę płaczu” oraz wiele innych.